Peremajaan wajah di rumah

Kulit penuaan memerlukan bukan sahaja penjagaan harian, tetapi juga prosedur khas untuk peremajaan. Mereka membantu melicinkan kedutan, mengetatkan bujur, memberikan kulit warna yang menyenangkan, kelembutan dan keanjalan. Tidak perlu pergi ke salun - anda boleh memperbaiki keadaan muka di rumah.

Pakar kecantikan memeriksa kulit muka sebelum peremajaan

Masalah kulit usia: apa yang perlu anda lakukan

Pakar kosmetik yakin bahawa penuaan kulit bermula pada usia 25 tahun. Tanda-tanda pertama tidak begitu ketara. Secara beransur-ansur, epidermis kehilangan keanjalannya, kehilangan keupayaannya untuk mengekalkan kelembapan, selepas tidur malam penuh kulit tidak mempunyai masa untuk pulih. Setiap tahun, semakin banyak kosmetik yang kuat diperlukan, terdapat keperluan untuk rawatan salon. Pada usia 40 tahun, masalah menjadi jelas, ia menjadi semakin sukar untuk menyembunyikan kecacatan dengan solek. Tanda-tanda utama penuaan termasuk:

  • perubahan dalam ketumpatan epidermis;
  • peningkatan kekeringan kulit, pengelupasan yang ketara;
  • liang yang diperbesarkan dan kelegaan yang tidak sekata;
  • pigmentasi tidak sekata;
  • kulit muka bumi;
  • bengkak, terutamanya ketara di bawah mata;
  • "terapung" bujur muka;
  • lipatan kecil yang cenderung mendalam.

Jenis kulit boleh berubah mengikut usia. Wanita yang mempunyai kulit normal semasa mereka muda mengadu peningkatan kekeringan. Epidermis berminyak mengalami dehidrasi dan kerengsaan, bertindak balas terhadap perubahan cuaca dan kosmetik baru.

Gadis melihat cermin sebelum peremajaan kulit

Kemerosotan pesat kulit tidak selalu dikaitkan dengan usia. Penampilan dipengaruhi secara negatif oleh:

  • kekurangan zat makanan;
  • merokok dan alkohol;
  • kekurangan udara segar;
  • tidur yang tidak mencukupi;
  • pembersihan terlalu agresif;
  • kosmetik yang tidak sesuai;
  • gangguan hormon.

Sebelum memulakan rawatan di rumah anti-penuaan, anda perlu menghapuskan faktor negatif sebanyak mungkin. Adalah penting untuk meningkatkan jumlah cecair yang anda minum dan memantau diet anda. Menu termasuk sayur-sayuran dan buah-buahan segar sebanyak mungkin, produk susu yang ditapai, serat semula jadi. Adalah dinasihatkan untuk meninggalkan rokok sepenuhnya dan mengurangkan jumlah alkohol, mendapatkan tidur yang cukup dan berjalan lebih banyak.

Peremajaan di rumah: prosedur yang diperlukan

Pakar kecantikan yang berpengalaman boleh membangunkan program anti-penuaan individu dan memilih kosmetik yang sesuai. Ritual harian anda harus termasuk:

  1. Pembersihan lembut dengan persediaan yang sangat lembut diperkaya dengan minyak semula jadi, kolagen marin, protein sutera dan vitamin. Adalah lebih baik untuk menggantikan air paip dengan air masak, ditapis atau mata air.
  2. Pelembapan pelbagai peringkat. Satu-satunya krim universal tidak akan dapat mengekalkan keseimbangan hidro-lipid pada tahap optimum. Adalah disyorkan untuk terlebih dahulu melembapkan muka dengan losyen yang diperkaya dengan ekstrak herba dan asid hyaluronik, kemudian gunakan emulsi cecair dan krim berkhasiat. Kosmetik berkualiti tinggi diserap dengan cepat tanpa menyebabkan sebarang ketidakselesaan. Aplikasi pelbagai peringkat membolehkan anda mengekalkan kelembapan dalam kulit, mencegah pengelupasan dan kekeringan.
  3. Pemakanan seimbang. Adalah disyorkan untuk menggunakan serum terlebih dahulu ke muka, dan kemudian pelincirkan kulit dengan krim. Produk pemulihan dalam digunakan dalam kitaran 20-30 hari. Sebagai contoh, selepas menamatkan kursus retinol, anda boleh berehat sebentar dan mula menggunakan produk dengan asid hyaluronik atau vitamin C.
topeng peremajaan kulit

Ubat anti-penuaan yang sangat baik - topeng dengan kolagen, retinol dan asid hyaluronik.

Dari semasa ke semasa kulit memerlukan rawatan yang lebih aktif. Pembersihan menyeluruh adalah penting untuk memperbaiki kulit. Gommages lembut digunakan dan bukannya pengelupasan yang agresif. Produk berkrim digunakan pada muka, tunggu beberapa minit dan gulungkan jisim dengan jari anda. Pada masa yang sama, sisik tanduk, kelenjar sebum, sisa kosmetik dan kekotoran lain dikeluarkan dari permukaan kulit. Selepas prosedur sedemikian, wajah menjadi cerah, kedutan halus terlicin, pemerah pipi muncul. Anda boleh mengulangi pembersihan 1-2 kali seminggu.

Tiada gel agresif digunakan untuk menanggalkan solekan, tetapi minyak hidrofilik tepu yang membersihkan kulit hingga ke liang roma dan tidak mengeringkannya.

Kulit matang dipengaruhi dengan baik oleh pengelupasan dangkal. Di rumah, anda boleh menggunakan formulasi dengan penambahan asid buah. Mereka dengan lembut membuang sel-sel mati, menyegarkan muka dan meningkatkan penembusan nutrien. Pengelupasan glikol yang lebih lembut sesuai untuk kulit yang sangat kering dan nipis. Adalah disyorkan untuk menggunakan persediaan dari siri profesional, mereka lebih berkesan. Kursus yang tepat bergantung pada keadaan orang itu. Pengelupasan asid tidak boleh digunakan pada musim bunga dan musim panas, cahaya matahari aktif menyumbang kepada penampilan bintik-bintik penuaan.

Menyapu krim peremajaan kulit

Krim pengangkat yang dipilih dengan betul akan menegangkan bujur muka dan mencegah ptosis yang berkaitan dengan usia.

Kaedah tradisional untuk memerangi penuaan kulit

Minyak asas dan pati digunakan secara aktif untuk peremajaan kulit. Mereka harus digunakan pada muka yang telah dibersihkan sepenuhnya, mengelakkan kawasan mata. Tekstur minyak yang kaya membentuk lapisan pelindung pada permukaan kulit, membantu melicinkan kedutan dan mengekalkan kelembapan pada kulit. Beberapa titis eter ditambah kepada minyak badam, kacang soya atau pic asas. Lavender atau minyak melati memerangi hiperpigmentasi dan secara intensif menyuburkan kulit kering. Merah jambu mempunyai sedikit kesan mengangkat dan sesuai untuk mengurut sendiri. Juniper mengecilkan pori-pori yang membesar dan mengimbangi kelegaan, neroli melicinkan garis-garis halus, melegakan dan mempercepatkan pertumbuhan semula sel.

Daripada tonik industri, anda boleh menggunakan decoctions herba. Parsley mencerahkan kulit dan menghilangkan bintik-bintik penuaan, chamomile melegakan kekeringan dan mengelupas, kulit kayu oak mengecilkan liang-liang. Selepas mencuci muka pada waktu pagi atau petang, bilas muka anda dengan air rebusan yang sejuk.

Minyak sayuran asas boleh digunakan untuk kompres panas dan pembalut badan. Mereka amat berguna pada musim sejuk apabila kulit mengalami kekeringan.

Topeng buatan sendiri akan membantu menegangkan bujur muka, menyegarkan kulit dan memperbaiki warnanya. Tanah liat merah membantu dengan kulit yang lembap dan tidak tona. Serbuk digaul dengan susu suam sehingga terbentuk pes yang tidak terlalu pekat. Ia digunakan untuk membersihkan kulit selama 10-15 minit dan dibasuh dengan teliti terlebih dahulu dengan suam, dan kemudian dengan air sejuk. Untuk pemakanan dan keanjalan yang mendalam, topeng yis segar dengan susu adalah sesuai, protein yang disebat sedikit mengetatkan bujur dan mengurangkan liang yang diperbesarkan. Topeng yang diperbuat daripada buah beri segar mempunyai kesan pelembab, pengelupasan dan pemutihan yang sangat baik: raspberi, strawberi, ceri, anggur. Prosedur dijalankan dalam kursus, selepas 8-10 permohonan anda boleh berehat.